Hur jag sätter ihop outfits

För ganska längesen fick jag en fråga om hur jag sätter ihop en bra outfit så jag hade tänkt att svara på den i ett inlägg nu. (Och förresten, tack för att du tycker om mina outfits, blev jätteglad för frågan!) Here we go:
 
Basplagg
Mitt tips till att börja med är att ha en garderob med olika simpla basplagg. Basplaggen är grunden i garderoben och sen byggs garderoben upp med annat som man gillar. Men basplaggen är alltså en start. Jag gillar svart eftersom det går att matcha med allt så därför är nästan alla basplagg i min garderob svarta. Men såklart går vilken färg som helst bra så länge kläderna är basic. Grejen med basplagg är att man ska fylla ut sina outfits med dem och därför rekomenderar jag att basplaggen är i den färgen som man känner att man alltid kan använda till sina kläder. Såna där typiska bra basplagg är i alla fall tex en kjol, t-shirt, jeans, strumpbyxor och kofta.
 
Utgå från ett plagg
När jag sedan ska sätta ihop en outfit så utgår jag alltid från ett plagg och bygger sedan upp outfiten med kläder kring detta plagg. För mig brukar grundplagget oftast vara det med mest färg och mönster, alltså det plagg som utmärker sig mest. Är grundplagget en t-shirt kanske den är randig eller glittrar, är det en kjol kan den vara en midjekjol eller ha någon speciell färg, är det strumpbyxor kanske de är blommigt mönstrade eller färgade, etc.
 
Smycken och accessoarer
Jag själv älskar alla typer av smycken och accessoarer och har därför nästan alltid halsband, örhängen, hattar osv på mig. En fin accessoar livar alltid upp och kan lyfta en annars tråkig basic outfit till något unikt och fint. Så om man tycker att outfiten ser "vanlig" och tråkig ut så kan man testa att lägga till ett smycke eller liknande och se om den blir lite roligare. Alla gillar dock inte smycken men då kanske mössor, väskor, sjalar/halsdukar kan passa bra.
 
Matcha
Att matcha kan också vara en bra grej. Det är dock svårt att säga hur folk ska matcha eftersom vissa stilar kräver mycket matching medan andra nästan inte kräver någon alls. Jag brukar se om plaggen "klingar" med varandra när jag väljer outfit, alltså om de färg-, mönster- och materialmässigt ser bra ut tillsammans. Mina outfits har ofta inte fler än två-tre färger eftersom jag annars tycker att det ser för spretigt och ostrukturerat ut (iaf när det gäller mina egna kläder). Ofta kör jag på basic kläder med ett speciellt (typ glittrigt/färgat/mönstrat) plagg och sedan accessoarer i samma färger. Men som sagt, det är väldigt induviduellt med hur man väljer att matcha.
 
Inspiration
Att få ihop bra outfits kan vara sjukt svårt och ibland funkar det liksom inte hur mycket man än försöker, det blir aldrig så som man vill och man hittar inte sin stil. Jag brukar därför kolla på inspiration och titta på hur andra klär sig. Att härma andra är en jättebra grej för att kunna hitta det man själv gillar att ha på sig. Så kolla på hur de klär sig samt vilka typer av plagg och färger de använder sig av. Då kan man nämligen helst plötsligt se stilkombinationer som man inte alls skulle tänkt på men som är hur fina som helst. Det är absolut inte fult att härma folk, tro mig, alla tar inspiration från varandra och blandar ihop det till sina egna stilar. Gå in på polyvoretumblr, instagram och bloggar för att inspireras.
 
När man shoppar
När man är ute och shoppar så blir det lätt att det man får med sig hem inte alls passar in i garderoben och så använder man aldrig plagget och man vet inte hur man tänkte när man stod där i provrummet på affären. För att undvika detta brukar jag när jag shoppar tänka på vad jag har för plagg hemma och om det jag vill köpa passar till mina kläder. Jag brukar ställa mig själv frågor som "Har jag några byxor eller kjolar som jag kan ha ihop med denna?", "Kan jag matcha färgen med något?" osv. Jag brukar även tänka på vad för typ av plagg som jag gillar (typ magtröjor, midjekjolar, tajta jeans, glittriga grejer) och sedan leta efter sånna typer av plagg eftersom jag vet att de då passar in med resten av garderoben.
 
Inga regler
Det viktigaste är ändå att tänka på hur man själv vill se ut och inte följa en massa regler till punkt och pricka. Hur man får ihop outfits är som att laga mat, man får testa sig fram och se vad man gillar och så. 
 
Jag hoppas att ni fick lite tips kring hur man kan tänka när man gör outfits och att det kanske blir lite lättare nu. Men som sagt, det är bara så här jag gör och jag är inte precis nån fashion-queen ;)
 
Ha en fin dag!♥

Kommentarer
Ma-yo

Så bra tips! Du är så duktig på att sätta ihop outfits :3

2014-01-25 | 20:08:14
Bloggadress: http://pinkpoetry.blogg.se
Matilda

Superbra tips ju! Tack :)

2014-01-28 | 17:02:35
Bloggadress: http://awesomestarpower.tumblr.com/
ellenlundis

Svart passar i allt! :)

2014-02-08 | 21:07:44
Bloggadress: http://finlandsgullet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar

Trackback