St Nikolaus dagen

I Tyskland finns det en jultradition som heter St Nikolaus dagen. Den går ut på att om barnen putsar sina skor fina & rena och sedan ställer dem vid dörren på kvällen den 5:e december så kommer skorna dagen efter när de vaknar på den 6:e december vara fulla med presenter och kanske eventuellt lite ätbara sötsaker. Då har nämligen St Nikolaus varit där och lämnat dessa gåvor. 
 
Som halvtysk firar jag självklart St Nikolaus dagen så på fredagen den 6:e när jag vaknade låg det ett paket i mina kängor. När jag öppnade så såg jag att jag hade fått Känn ingen sorg på DVD. Jag blev superglad för den filmen är ett mästerverk och jag älskar den så himla mycket och nu har jag den på DVD. Lycka!

Jag förstår inte varför svenskar inte firar St Nikolaus, det är ju en av de bästa grejerna med december. Vi kanske borde börja föra in det i den svenska jultraditionen så ni också får uppleva lyckan med att få presenter i era skor ;D

Ha en fortsatt fin dag!♥

Kommentarer
Emma

Åh jag tycker att det borde bli en tradition i Sverige också!

2013-12-14 | 17:49:09
Bloggadress: http://glittrigamoln.blogg.se
♡ Pitchi ♡

Ahh jag är också halvtysk men vi firar inte den dagen. Ska tvinga mina föräldrar att vi börjar med det. Låter helskoj ju. ;v;

2013-12-14 | 17:57:18

Kommentera inlägget här

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar

Trackback