När jag kom ut

Min så kallade "utgång ur garderoben" var lite speciell och inte riktigt som folk tänker sig att det sker. Jag vet knappt själv riktigt hur det skedde. Men jag kan försöka berätta ändå.
 
Jag har länge tänkt att man blir kär i en person och inte ett kön. På grund av detta har jag varit försiktig med att säga saker som "Min blivande pojkvän", utan istället sagt "Min blivande partner", för man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Mitt tänkande ledde till att jag inte kunde sätta in mig själv i facken bi, homo eller hetro, för jag hade ju aldrig varit kär i en tjej och bara haft små crushar på killar (eller manliga musiker och skådespelare är väl mer rätt). Så vad är man då? Jag ville kunna säga vilken sexuell läggning jag hade och gick nästan runt och väntade på att jag skulle bli kär i en tjej så att jag skulle kunna säga att jag var bi och ha "bevis" för det. 
 
Så det här med att "komma ut" har jag alltid tyckt varit udda eftersom jag inte tycker att det som aviker från hetronormen varken är fel eller märkligt. Jag tänkte att jag inte behövde komma ut, utan om någon frågade så skulle jag säga att jag inte brydde mig om kön och att jag skulle kunna bli kär i en tjej. Detta var dock lite jobbigt eftersom det fanns människor som frågade mig och killar och pojkvänner, alltså de som antog att jag var straight. Så istället för att kasta mig ut ur garadroben, så jag sneakade mig stolt ut.
 
Det började med att min syrra kom ut, och det gick ju riktigt bra för henne. Hon samlade mod till sig och sa det till mamma och sen till mig och sen sa mamma det till pappa. Ingen reagerade dåligt utan alla var okej med det och tyckte det var bra att hon visade vem hon var. Vi alla tänkte att det inte spelade någon roll vilket kön personen man blir kär i har. 
 
Något år efter att min syster blev öppen om att hon var bi (och fått så bra respons) samt att jag tillslut blev kär i en tjej tänkte jag att det nog att det var dags att säga det. Folk ska inte bara anta att alla är hetro för att det är normen. Så jag pratade med min syster om att jag var kär och då sa jag att det var en tjej. Och hon var okej med det, vilken överraskning eller hur? ;) Detta ledde till att vi tillsammans gjorde så att jag kom ut till mina föräldrar.
 
Men hur fick mina föräldrar reda på det då? Jag sa det inte dirket till dem, utan jag pratade helt enkelt bara öppet om det. Jag och min syrra pratade om tjejer och sa grejer till varandra som till exempel: "Du är så jävla gay" och då svarade den andra: "I know, right, I'm gayest of them all" om någon gjorde något "sassy". Jag pratade extra mycket om hbtq-rättigheter samt om mina framtida partners/flickvänner, såg på filmer med lesbiska par osv. De förstod alltså utan att jag behövde säga det, och de sa inget till mig eftersom de visste att jag visste att de var okej med det. 
 
Det var min historia. Inte riktigt som många föreställer sig att folk ska komma ut, men så gjorde jag i alla fall :) ♥

Kommentarer
Anna

Det låter så naturligt och bra! Det är så fel att man "ska berätta" om man är homosexuell men att man inte behöver berätta att man är heterosexuell, som att samhället antar att man är heterosexuell fast det är precis lika naturligt som att vara homosexuell.

2014-04-21 | 15:10:00
Linnea-Viktoria

Du skriver så braaa, alltså wow! Och din familj verkar så go o grym, kram finis

2014-04-21 | 21:54:00
Bloggadress: http://zuzweit.blo.gg
Ve

Behövde verkligen höra det här idag då jag hade tänkt att jag skulle "komma ut" till min mamma men det blev bara inte rätt tillfälle och nu känner jag att den dagen kommer. Tack <3

2014-04-23 | 21:47:35
Ella

Du är så modig, jag önskar att jag också vågade vara så öppen. Ett så fint inlägg som ger mig massor av hopp <3 Undrar bara: Om du inte hade haft din syster, hade du då varit mer nervös/rädd för dina föräldrars reaktion? Hade du då gjort något annorlunda? (Jag har själv ingen syrra att haka på, så det är inte lika lätt att smyga fram det som du gjorde...)

2014-04-28 | 21:36:06
Bloggadress: http://banbrytande.blogg.se
ellenlundis

Det var länge sen du var på din blogg. :) Saknar dina inlägg. Men följer dej på instagram.

2014-05-22 | 18:44:15
Bloggadress: http://finlandsgullet.wordpress.com/
Chibi (ノ´ヮ´)ノ*:・゚✧

Intressaaant! :D

2014-06-01 | 16:50:27
Bloggadress: http://chibihimeko.blogg.se
Sara

Varför skriver du inte längre? :( Saknar dina inlägg!

2014-07-02 | 17:01:00

Kommentera inlägget här

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

Blogg

Kommentar

Trackback